Ač se to nezdá, chcete-li mít krásnou a svěží pleť, musíte dostatečně a kvalitně pít.

BLP-Logo

Naše tělo je totiž z více jak 60 % tvořeno vodou. Příjem tekutin je klíčový i pro regulaci tělesné teploty při vyšších teplotách, ale také pro správné fungování všech orgánů. Na dostatek tekutin a správný pitný režim byste měli myslet zvláště v teplých dnech, při pobytu v klimatizovaných prostorách a pokud sportujete.

Kolik pít?

Množství tekutin je velice individuální. V žádném případě byste se neměli řídit pocitem žízně, ten by se vůbec neměl vyskytovat, to už je pozdě. Snažte se pít průběžně. Pokud sportujete, občas svou moč zkontrolujte. Nesmí zapáchat a být tmavá, to už svědčí o nedostatečném pitném režimu.

Jak pít?

Průběžně během dne v menších dávkách a nepít velké množství tekutin najednou. Na druhou stranu neustálé popíjení také není správné. V horkých dnech nepijte ledové nápoje, je to pro tělo velký šok, nicméně mírně vychlazeného nápoje vypijete v létě víc než teplého. Naopak na podzim a v zimě pijte vodu pokojové teploty, ráno je ideální vypít sklenice co nejteplejší vody.

Co pít?

  • neperlivou vodu
  • minerální vody (na běžné pití se hodí nízko mineralizované, v létě nebo po sportu nejlépe středně mineralizované, dodají tělu minerály ztracené potem. Vysokomineralizované se hodí k léčebným účelům. Obsah minerálů najdete uvedený přímo na obalu lahve.), čerstvě připravené limonády – z obyčejné vody vytvoříte zdravý chuťově skvělý nápoj přidáním koleček pomeranče, citronu či limetky. Přidat můžete i lístky bylinek, jako je například máta a meduňka.
  • ovocné a ovocně-zeleninové fresh džusy, ideálně naředěné vodou
  • zelený čaj (dle Tradiční čínské medicíny má ochlazující účinek, proto je vhodný k pití především v letním období, ale i v zimě si můžete pro zdraví dopřát šálek)
  • ovocné čaje – na rozdíl od zeleného mají zahřívací účinek a hodí se k pití především v zimě
  • bylinkové čaje – zařadit do pitného režimu pro zdravotní účinek, jen pozor většina má odvodňující účinek a smí se pít jen v přesném množství a po danou dobu.
  • nealkoholické pivo

bevanda ghiacciata con frutta fragole e ciliege sfondo verde

Káva má rovněž odvodňující účinek, proto ji tak úplně nemůžeme počítat do pitného režimu. Dle mého názoru převládají pozitivní účinky pití kávy. Jen pozor, někteří jedinci jsou zvláště citliví na kofein. Po konzumaci se jim roztřesou ruce, rozbuší srdce a mají problémy se spánkem. Takovým lidem bych pití kávy nedoporučovala.

Tekutiny nemusíte dodávat jen prostřednictvím nápojů. Velice vhodný zdroj tekutin představuje pro tělo ovoce a zelenina, která je až z 90 % tvořena vodou. Například v teplých dnech jsou ideální jahody a meloun, mají hodně vody a ochlazující účinek.

 

Autorka článku: Mgr. Zuzana Šafářová, sportovní dietolog, výživový poradce.
Ve své praxi se věnuje redukčním dietám u sportující i nesportující populace. Sportovcům pomáhá zvyšovat výkonnost. Ve své „péči“ má řadu vrcholových sportovců, např. tenistku Lucii Šafářovou či biatlonistku Evu Puskarčíkovou. Více na www.zuzanasafarova.cz.