Jak se rodí kosmetika

Co předchází uvedení nového kosmetického přípravku na trh…

…  a jaká je jeho cesta z laboratoře až do vaší kosmetické taštičky?

Zeptali jsme se Lenky Kšandové, projektové manažerky vývoje kosmetiky Dermacol.

Od nápadu k realizaci…

Kdo vymyslí, jaké výrobky se budou vyvíjet a uvádět na trh?

U nás v podstatě existují dva případy. Buď má oddělení marketingu jasnou představu o výrobku, jeho vzhledu a hlavně o jeho účincích, stejně jako o marketingovém zpracování komunikace k přípravku a nebo víme, že chceme uvést nějakou novou řadu v rámci např. protivráskových krémů a zadání není tak konkrétní jako v prvním případě – jen pro jaký typ pleti a jakou věkovou kategorii má přípravek být.

426-krem-obal

Jaké máte mantinely při výběru účinných látek? 

Součástí zadání jednoznačně musí být i cenová hladina, ve které se má přípravek pohybovat. Pak nastává jeden z hlavních úkolů pro mě: ve spolupráci s dodavateli účinných látek a našimi pracovnicemi v laboratoři hledáme kombinaci účinných látek, která by co nejlépe splnila zadané požadavky, a to nejen z hlediska účinnosti, ale také z hlediska ceny.

V případě přesného zadání požadavku z marketingu je hledání těžší o to, že naplnit konkrétní představy nebývá lehké :-) V druhém případě, kdy je zadání volnější, to pro mě znamená střádání informací z rozličných školení a prezentací dodavatelů účinných látek, hledání moderních trendů – ty je nutné uspořádat co možná nejjednodušeji a vybrat z nich nejpodstatnější informace.

Potom přichází krok prezentování těchto výsledků marketingovému oddělení. Při společné debatě získáme směr, jakým se chceme vydat, a zbývá již jen zapracovat účinné látky do základu přípravku (krému, tělového mléka atd.). Tento přípravek by měl vyhovovat takové pokožce (typu pleti), pro kterou je určen.

Hledání vhodného parfému je také nedílnou součástí vývoje přípravku.

 

Testování…

Když se v laboratoři přípravek vyrobí, kdo jej testuje?

Prvotní testování krému provádíme my. Testujeme roztíratelnost, vstřebatelnost přípravku, pocit po nanesení, pozorujeme, zda se nevyskytly nežádoucí účinky. Poté probíhá menší panelové testování na 15 až 20 dobrovolnících. To je již testování větší, delší (cca 4 týdny) a je zaměřeno nejen na senzorické vlastnosti vzorku, ale i na jeho účinky. Dotazníky pak vyhodnocuji a na základě výstupu z nich se dohodneme, zda takto formulaci necháme nebo ji upravíme. Čímž se dostáváme do dalšího kola testování.

Při výběru účinných látek je pro nás důležitá nejen marketingová komunikace a atraktivita obalu, protože ta přípravek „prodává“, ale i opravdová účinnost přípravku, protože jen tak zajistíme, aby si jej zákaznice koupila opakovaně. Snažíme se tedy používat správné dávkování účinných látek a navíc účinky přípravku nestavět na použití jedné látky, ale použít kombinaci více látek s podobným výsledným účinkem, jejich působení se tak podpoří.

 

Obal, který prodává…

Zabýváte se také vývojem obalu nebo to už je za hranicí vaší práce?

Vývoj obalu je součástí vývoje výrobku, to znamená hledání vhodného a hezkého obalu na nový produkt. Zde je často práce zjednodušena tím, že máme jisté řady výrobků, kde opakovaně používáme stejný typ/tvar obalu, čímž dotváříme tvář značky.

426-makeup-obal

Každá nově vyvíjená receptura musí být otestována na kompatibilitu s obalem. To je nezbytné jednak z pohledu stability formulace v daném typu obalu (obal a hmota přípravku v něm spolu mohou nějak interagovat, a to může přispět k nestabilitě hmoty) a druhak z hlediska funkčnosti obalu. Například u obalu typu lahvička s pumpičkou, který často používáme pro  make-upy, báze, ale i pro lehčí krémy, je  vždy nutné otestovat, zda je možné hmotu z obalu vypumpovat. Dále zjišťujeme, jaký je nevypumpovatelný zbytek, který by měl být ideálně maximálně do 5 %. Podle toho je pak upravována textura hmoty přípravku.

 

A hurá na trh…

Ve chvíli, kdy již máme výrobek schválený, spočívá moje práce v naplánování harmonogramu vývoje výrobku tak, aby byl uveden (a tedy hotový na skladě) k požadovanému datu a v požadovaném množství. To obnáší koordinaci úkonů a kolegů za ně odpovědných napříč téměř všemi odděleními v rámci firmy.

Čím se při vývoji výrobku ještě řídíte, kromě účinnosti a ceny účinných látek?

Nedílnou součástí vývoje a uvádění kosmetických přípravků na trh společenství EU ale i mimo něj jsme jako výrobce zodpovědní za bezchybné plnění požadavků a nařízení EU. To znamená zajištění veškerých předepsaných testů a dokumentace k přípravku před tím, než je uveden na trh.

Dále jsme povinni sledovat činnost komise zajištující ochranu spotřebitelů a výstupy z jejích jednání. Tato komise mimo jiné projednává a nařizuje zákazy a omezení používání některých chemických látek v kosmetice. Podle nich jsme pak schopni upravovat formulace stávajících přípravků.

 

428_lenka-ksandova„Kosmetika je velice živý obor a záměn složení výrobků je dost a dost,“ dodává s úsměvem Lenka Kšandová.

Zajímá vás, jak probíhá vývoj kosmetiky Dermacol a chcete se na něco zeptat?
Využijte komentáře pod tímto článkem!

 

 

Komentáře

  1. Jiřina napsal:

    Koupila jsem si BT cell intesive a remodeling care aplikuje na plet samostatně a nebo pod krém BT cell. Je to červená řada. děkuji Jiřina

    • Dermacol napsal:

      Dobrý den, Jiřino,

      postup aplikace intenzivního remodelačního séra BT Cell je následující: aplikujte na očištěnou pleť tváře, krku a dekoltu, do míst výskytu mimických vrásek, tahy vedenými směrem vzhůru a do stran 1-2x denně. Vyhněte se kontaktu s očima.
      Můžete jej používat samostatně, střídat aplikaci s krémem BT Cell.

      Váš Dermacol

  2. Anežka Pospíšilová napsal:

    Dobrý den,chtěla bych se zeptat zda je kosmetika testována na zvířetech? Děkuji. Pospíšilová

    • Dermacol napsal:

      Dobrý večer Anežko,

      Děkujeme za Váš dotaz :)

      Uvádět na obalech finálního kosmetického přípravku nebo v jakémkoli dokumentu k přípravku tvrzení, že výrobek nebyl testován na zvířatech“ je možné pouze tehdy, když nejen finální přípravek, ale ani jeho jakákoli složka nebyla testována na zvířatech. Toto tvrzení tedy v podstatě nelze prakticky použít, protože i když se na zvířatech netestují finální kosmetické výrobky, ingredience (suroviny) v minulosti testované byly.

      Z tohoto důvodu tedy společnost Dermacol neusiluje ani neuvažuje o tom, toto tvrzení na svých výrobcích používat. Jde totiž podle našeho názoru o zavádějící/klamavé tvrzení, protože testování finálních výrobků je již dávno legislativně zakázáno.

      Finální kosmetické výrobky značky Dermacol se na zvířatech netestují.

      Hezký večer,

      Dermacol

  3. Martina Tothová napsal:

    Krásný den,článek je moc hezky napsaný a je opravdu zajímavý.Kosmetika Dermacol je má nej… Vaše báze pod makeup ta s tou perletí na projasnění je jedinečná už jinou nechci a o sprchových gelech ani nemluvím,ta irská káva a meloun no jedinečné vůnˇe .Rtěnky,a krajkové pudry a tvářenka no jedním slovem pro mne nejlepší značka na trhu moooc děkuji.

    • Dermacol napsal:

      Milá Martino,

      Moc děkujeme za Váš komentář – takové vždy potěší :)

      Hezký večer,

      Dermacol

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>