Cvičení s plným břichem není ideální. Jak tedy správně jíst vám poradí sportovní dietolog…

výživBLP-Logo
Sportujete, chodíte po ránu běhat nebo cvičit do fitka? A pokaždé řešíte, jestli snídat a sportovat s plným břichem nebo cvičit nalačno a najíst se až po tréninku?

Říká se, že spalování tělesných tuků bude účinnější, pokud před ranním sportováním nebudete snídat. Do jisté míry je to pravda, na druhou stranu při tréninku nalačno odvedete celkově menší výkon, než kdybyste něco malého snědli. Takže uběhnete mnohem kratší vzdálenost a nakonec spálíte i méně kalorii. Ráno je navíc hladina krevního cukru nízko, a pokud je vaše kondice slabá a se sportováním teprve začínáte, nebo se vracíte do tréninku po delší době, sportování nalačno může vést ke slabosti, třesu rukou, nepříjemným psychickým pocitům a dokonce i ke kolapsu. Jenže ani cvičení s plným břichem není ideální.

Jak tedy správně jíst?

Před ranním tréninkem

  • Pokud jdete cvičit hned po probuzení, je ideální získat energii z jednoduchých cukrů – snězte jednu až dvě porce ovoce, např. banán, jahody, maliny, borůvky, broskev, hroznové víno, ananas, mango. Nebo vypijte alespoň sklenici džusu, nejlépe čerstvě připraveného.
  • Vyhněte se ale šťávě z citrusových plodů či jablek, může podráždit žaludek.
  • Místo ovoce si také můžete dát malý kousek bílého pečiva s medem nebo marmeládou.
  • Po návratu z tréninku se pak nasnídejte, jak jste zvyklí.

Před dopoledním tréninkem

  • Jestliže se sportu věnujete dvě až čtyři hodiny po probuzení, snídani nevynechávejte.
  • Množství jídla určete podle toho, kdy následuje pohybová aktivita.
  • Kromě sacharidů, jako jsou např. ovesné kaše, pečivo, ovoce, byste měli konzumovat i určité množství bílkovin pro delší pocit nasycení – dejte si ořechy, semínka nebo sýr, šunku, jogurt, vajíčko.
  • Nedoporučuji mléko či větší množství syrové zeleniny, jsou těžce stravitelné.

 

Autorka článku: Mgr. Zuzana Šafářová, sportovní dietolog, výživový poradce.
Ve své praxi se věnuje redukčním dietám u sportující i nesportující populace. Sportovcům pomáhá zvyšovat výkonnost. Ve své „péči“ má řadu vrcholových sportovců, např. tenistku Lucii Šafářovou či biatlonistku Evu Puskarčíkovou. Více na www.zuzanasafarova.cz.
Fruit juice ( grape , strawberries , orange , kiwi )  Isolated on white background.