Běh společně s chůzí představuje jeden z nejúčinnějších prostředků hubnutí.

BLP-Logo

Běh nikdy nebyl tak populární, jako je tomu v posledních letech. Byl vždy sice součástí tréninkové přípravy snad všech sportovců, nyní se ale stal oblíbenou sportovní aktivitou celé populace.

Běh totiž společně s chůzí představuje jeden z nejúčinnějších prostředků hubnutí. Běhat  můžete kdekoliv, přičemž nepotřebujete žádné drahé vybavení, jako je tomu u jiných sportů. Začátky sice mohou představovat velkou dřinu, zvlášť jestli jste dosud nesportovali, ale pokud vytrváte, nejspíš budete při běhání zažívat euforii i díky vylučovaným hormonům štěstí – endorfinům. A to je taky jeden z důvodů, proč vzniká na běhání závislost.

Začínáte?

Především mějte na paměti, že zátěž musí být přiměřená. Znám mnoho lidí, kteří se rozhodli běhat a hned od začátku si nakládali nepřiměřené tréninkové dávky. Výsledkem takového počínání bývá buď zranění nebo nemoc. Obojí vás vyřadí na určitou dobu z tréninku, většinu lidí to zbytečně odradí a po uzdravení se mnohdy k tréninku nevrátí.

  • Buďte proto trpěliví, pokud jste nikdy nesportovali, začněte s chůzí.
  • Po čase zkuste „indiánský“ běh (střídání běhu s chůzí).
  • Se zlepšující fyzickou kondicí přejděte k běhu.
  • Postupně, po týdnech až měsících, prodlužujte vzdálenost, kombinujte různé typy tréninků pro rozvoj rychlosti i vytrvalosti.

Pro začátečníky platí ještě jedno doporučení – nezatěžujte své tělo najednou déle než 60 minut. Trénink delší než hodinu je vhodné v jednom dni rozložit do dvou fází, například na ranní a večerní trénink.

Athlete girl - athlete exercise at outside, woman fitness, healthy lifestyle

Důležitá regenerace

  • Pokud začínáte s běháním, rozhodně si dejte mezi tréninkovými dny minimálně jeden den volna na nezbytnou regeneraci.
  • A nezapomínejte na strečink, provádějte jej alespoň po ukončení tréninku.
  • Ideální však je nejdříve tělo zahřát, protáhnout a po tréninku opět zařadit  strečink.

 

Autorka článku: Mgr. Zuzana Šafářová, sportovní dietolog, výživový poradce. Ve své praxi se věnuje redukčním dietám u sportující i nesportující populace. Sportovcům pomáhá zvyšovat výkonnost. Ve své „péči“ má řadu vrcholových sportovců, např. tenistku Lucii Šafářovou či biatlonistku Evu Puskarčíkovou. Více na www.zuzanasafarova.cz